مقالات سیلیسی, آنتراسیت, سیلیس شیشه, سیلیس ممتاز, فروش سیلیس, قیمت سیلیس

سنگ بنای سیلیس

سنگ بنای سیلیس

سنگ بنای سیلیس

سیلیس نامی است که به گروهی از مواد معدنی متشکل از سیلیکون و اکسیژن، دو عنصر فراوان در پوسته زمین، داده شده است. سیلیس معمولاً در حالت کریستالی و بندرت در حالت آمورف یافت می شود. از یک اتم سیلیکون و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است که فرمول شیمیایی SiO2 را ایجاد می کند.

اولین استفاده از سیلیس

اولین استفاده های صنعتی از سیلیس کریستالی احتمالاً مربوط به فعالیت های متالورژی و شیشه سازی در سه تا پنج هزار سال قبل از میلاد بوده است. این ماده در طول تاریخ به حمایت از پیشرفت بشر ادامه داده است و یک ماده خام کلیدی در توسعه صنعتی جهان به ویژه در صنایع شیشه، ریخته گری و سرامیک است. سیلیس به انقلاب فناوری اطلاعات امروزی کمک می کند که در پلاستیک ماوس های کامپیوتر استفاده می شود و مواد اولیه تراشه های سیلیکونی را فراهم می کند.

سنگ بنای سیلیس

 

زمین شناسی و وقوع سیلیس صنعتی

سیلیس در ۹ شکل کریستالی یا چند شکلی مختلف وجود دارد که سه شکل اصلی آن کوارتز است که بسیار رایج‌ترین آنها، تری‌دیمیت و کریستوبالیت است. همچنین در تعدادی از اشکال کریپتوکریستالی رخ می دهد. فرم های الیافی نام و کلکسیونی دارند و شامل انواع سنگ های نیمه قیمتی مانند عقیق، اونیکس و کارنلین می شوند. انواع دانه ای شامل جاسپر و سنگ چخماق است. اشکال بی آب نیز وجود دارد – دیاتومیت و اوپال…

سنگ بنای سیلیس

 

سیلیس برای چه مواردی استفاده می شود؟

سیلیس کریستالی یک ماده معدنی معمولی است که در پوسته زمین یافت می شود. موادی مانند ماسه، سنگ، بتن و ملات حاوی سیلیس کریستالی هستند. همچنین برای ساخت محصولاتی مانند شیشه، سفال، سرامیک، آجر و سنگ مصنوعی استفاده می شود.

 

 

سیلیس چه ویژگی خاصی دارد؟

سیلیکا کاربردهای صنعتی گسترده ای دارد از جمله استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی، به عنوان مثال، عامل ضد تشکیل، به عنوان وسیله ای برای شفاف سازی نوشیدنی ها، کنترل ویسکوزیته، به عنوان یک عامل ضد کف، اصلاح کننده خمیر، و به عنوان یک ماده کمکی در داروها و ویتامین ها.

 

 

آیا می توانید سیلیس استخراج کنید؟

تقریباً در همه موارد، استخراج سیلیس از روش‌های استخراج روباز یا لایروبی با تجهیزات استاندارد استخراج استفاده می‌کند. به جز ایجاد مزاحمت موقت در منطقه فوری در حین فعال بودن عملیات معدن، استخراج شن و ماسه معمولاً اثرات زیست محیطی محدودی دارد.

 

 

 

سیلیس را از کجا استخراج می کنید؟

سیلیس یک کانی معمولی است و معمولاً در سطح زمین در سنگ کوارتز و ماسه یافت می شود. ماسه سیلیس شکلی است که بیشتر سیلیس از آن استخراج می شود.

 

 

آیا استخراج سیلیکون سخت است؟

صدها کانی حاوی سیلیکون، از جمله کوارتز، احتمالاً دومین کانی رایج روی زمین وجود دارد. سیلیکون عمدتاً از کوارتز به دست می‌آید که استخراج آن سخت‌تر از جمع کردن شن نیست

 

 

کوارتز دومین کانی رایج در پوسته زمین است.

این سنگ در هر سه نوع سنگ زمین – آذرین، دگرگونی و رسوبی یافت می شود. این به ویژه در سنگ های رسوبی رایج است زیرا در برابر تجزیه فیزیکی و شیمیایی توسط فرآیند هوازدگی بسیار مقاوم است. از آنجایی که کوارتز بسیار فراوان است، تقریباً در تمام عملیات معدنکاری وجود دارد. در سنگ میزبان، در سنگ معدنی که استخراج می شود و همچنین در خاک و مواد سطحی بالای سنگ بستر وجود دارد که به آنها روباره می گویند.

 

سنگ بنای سیلیس

سیلیس برای مصارف خانگی

بیشتر محصولاتی که برای مصارف صنعتی فروخته می شوند، ماسه سیلیس نامیده می شوند. کلمه “شن” به ماده ای اشاره می کند که توزیع اندازه دانه آن در محدوده ۰.۰۶-۲.۰۰ میلی متر است. سیلیس موجود در ماسه معمولاً به شکل کریستالی کوارتز خواهد بود. برای مصارف صنعتی، ذخایر خالص سیلیس که قادر به تولید محصولات حداقل ۹۵ درصد SiO2 باشد، مورد نیاز است. اغلب مقادیر خلوص بسیار بالاتر مورد نیاز است.

 

ماسه سیلیسی

ماسه سیلیسی ممکن است از ماسه سنگ ها، کوارتزیت و رسوبات شن و ماسه با سیمان سست یا تثبیت نشده تولید شود. سیلیس درجه بالا معمولاً در رسوبات تثبیت نشده زیر لایه های نازک روباره یافت می شود. همچنین به صورت “رگه‌های” کوارتز در سنگ‌های دیگر یافت می‌شود و این رگه‌ها می‌توانند چندین متر ضخامت داشته باشند. در مواردی، کوارتز با خلوص بسیار بالا به صورت توده مورد نیاز است و این کوارتز از سنگ کوارتزیت تولید می شود. سیلیس معمولاً از طریق استخراج معادن مورد بهره برداری قرار می گیرد و به ندرت پیش می آید که از معادن زیرزمینی استخراج شود.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی

سه شکل اصلی سیلیس کریستالی – کوارتز، تری دیمیت و کریستوبالیت – در دماهای مختلف پایدار هستند و دارای تقسیمات فرعی هستند. به عنوان مثال، زمین شناسان بین کوارتز آلفا و بتا تمایز قائل می شوند. هنگامی که آلفا کوارتز با دمای پایین در فشار اتمسفر گرم می شود، در دمای ۵۷۳ درجه سانتیگراد به کوارتز بتا تبدیل می شود. در دمای ۸۷۰ درجه سانتی گراد تری دیمیت و کریستوبالیت در دمای ۱۴۷۰ درجه سانتی گراد تشکیل می شود.

 

اطلاعات علمی در باره سیلیس

نقطه ذوب سیلیس ۱۶۱۰ درجه سانتیگراد است که بالاتر از آهن، مس و آلومینیوم است و یکی از دلایل استفاده از آن برای تولید قالب ها و هسته های تولید ریخته گری فلز است. ساختار کریستالی کوارتز مبتنی بر چهار اتم اکسیژن است که به یکدیگر متصل شده اند تا شکلی سه بعدی به نام چهار وجهی با یک اتم سیلیکون در مرکز آن تشکیل دهند. هزاران عدد از این چهار وجهی ها با به اشتراک گذاشتن اتم های اکسیژن در گوشه یکدیگر به یکدیگر متصل می شوند تا یک کریستال کوارتز تشکیل دهند.

 

خواص و حالتهای مختلف کوارتز

کوارتز معمولاً بی رنگ یا سفید است اما اغلب توسط ناخالصی هایی مانند آهن رنگ می شود و ممکن است هر رنگی باشد. کوارتز ممکن است شفاف تا نیمه شفاف باشد، از این رو از آن در شیشه‌سازی استفاده می‌شود و درخشندگی شیشه‌ای دارد. کوارتز به دلیل استحکام پیوندهای بین اتم ها یک ماده معدنی سخت است و شیشه را خراش می دهد. همچنین نسبتاً بی اثر است و با اسید رقیق واکنش نمی دهد. اینها کیفیت های ارزشمندی در مصارف مختلف صنعتی هستند.

 

شکل دانه های کوارتز

بسته به نحوه تشکیل رسوب سیلیس، دانه های کوارتز ممکن است تیز و زاویه دار، زیر زاویه ای، زیر گرد یا گرد باشند. کاربردهای ریخته گری و فیلتراسیون برای بهترین عملکرد به دانه های زیر گرد یا گرد نیاز دارند.

 

فن آوری های پردازش

ذخایر سیلیس معمولاً توسط استخراج معادن مورد بهره برداری قرار می گیرند و مواد استخراج شده ممکن است قبل از فروش تحت پردازش قابل توجهی قرار گیرند. هدف از فرآوری تمیز کردن دانه‌های کوارتز و افزایش درصد سیلیس موجود، تولید توزیع اندازه بهینه محصول بسته به استفاده نهایی و کاهش میزان ناخالصی‌ها به‌ویژه آهن و کروم است که شیشه را رنگ می‌کنند.

 

شستشوی ماسه های کواتز

تمیز کردن دانه های کوارتز و افزایش محتوای سیلیس با شستشو برای حذف مواد معدنی خاک رس و تمیز کردن با ساییدگی بین ذرات حاصل می شود. تولید توزیع اندازه بهینه با غربالگری برای حذف unwa به دست می آید.

 

 

 

اعداد ثبت سیلیس کریستالی در یک سری از کشورها

 

Registry

Crystalline Silica

Cristobalite

Quartz

Tridymite

CAS

(international)

۷۶۳۱-۸۶-۹ *

۱۴۴۶۴-۴۶-۱

۱۴۸۰۸-۶۰-۷

۱۵۴۶۸-۳۲-۳

EINECS

(EU)

۲۳۸-۴۵۵-۴

۲۳۸-۸۷۸-۴

۱۵۴۶۸-۳۲-۳

AICS

(Australia)

yes**

yes

no***

CEPA (DSL/NDSL)

(Canada)

yes (DSL)

yes (DSL)

no

ECL

(Korea)

۹۲۰۶-۳۱۹

۹۲۱۲-۵۶۶۷

۹۲۱۲-۶۵۲۰

ENCS/MITI

(Japan)

۱-۵۴۸

۱-۵۴۸

۱-۵۴۶

NEPA

(China)

/

/

/

PICCS

(Phillipines)

yes

yes

no

TSCA

(USA)

yes

yes

no

 

 

 

 

اطلاعات تماس:
  • تلفن همراه :۰۹۱۸۸۵۱۸۶۲۸
  • تلفن کارخانه : ۰۸۱۳۲۳۱۳۸۶۱
  • ایمیل : sales@hamedanmine.com
  • آدرس : همدان-کیلومتر ۴۵ جاده همدان.ملایر-شهرک صنعتی فاز ۲.

دنبال کردن صفحه اینستاگرامی ما | سیلیس صادراتی | سیلیس تصفیه آب | معرفی پاسارگاد سیلیس

 

 

۴.۹/۵ - (۱۷ امتیاز)